Održan hakaton ,,Equal Hack:Kod za jednakost“ u Naučno-tehnološkom parku Crne Gore

Naučno-tehnološki park Crne Gore  10. i 11.decembra  bio je domaćin dvodnevnog hakatona „Equal Hack: Kod za jednakost“, koji je organizovan kao zajednički dio projekta Evropske unije i Savjeta Evrope pod nazivom „Kvalitetno obrazovanje za sve“ u Crnoj Gori.

 Naučno-tehnološki park, u saradnji sa Programskom kancelarijom Saveta Evrope, organizovao je ovaj događaj s ciljem promovisanja inkluzije i unapređenja inovativnih pristupa u obrazovanju Crne Gore. Hakaton pruža srednjoškolcima priliku da izraze kreativnost, razviju pozitivna ponašanja i stvore okruženje međusobnog poštovanja, fokusirajući se na slobodno izražavanje bez diskriminacije i uz poseban akcenat na inkluziju.

Ovaj događaj je obuhvatio dva online mentorska sastanka na kojima je 12 prijavljenih timova učestvovalo u interaktivnim sesijama. Nakon toga, šest najperspektivnijih timova odabrano je za finale. Cilj hakatona je promovisanje inkluzije marginalizovanih grupa u obrazovni sistem Crne Gore, unapređenje komunikacije s ostalim učenicima i podrška roditeljima dece sa posebnim potrebama. Učesnici razvijaju projekte poput aplikacija, edukativnih igara, kvizova, pomoćnih uređaja i promotivnih kampanja, doprinoseći društvu jednakih mogućnosti i podstičući kreativno rješavanje društvenih izazova.

Hakaton je otvoren 10. decembra 2024. godine uvodnim obraćanjima predstavnika ključnih institucija. Marija Gošović iz Ministarstva prosvjete istakla je podršku inovativnim idejama za pristupačnije obrazovanje i pozitivne društvene promjene. Valentina Radulović, izvršna direktorica NTP-a naglasila je da hakaton povezuje mlade, razvija njihove vještine i promoviše inkluziju i jednakost. Predstavnice Saveta Evrope, Lejla Dervišagić i Vesna Atanasova, ukazale su na značaj digitalnih alata za osnaživanje prava ranjivih grupa i stvaranje sigurne zajednice za sve.

Srednjoškolci su kroz zajednički rad dobili priliku da detaljno razviju svoje koncepte i unaprijede ih, što je omogućilo dalju evaluaciju njihovih inovativnih ideja. Drugog dana hakatona, timovi su imali priliku da predstave svoje projekte stručnom žiriju, u kojem su bili Anđela Radulović iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, Anđela Kljajević iz Zavoda za školstvo Crne Gore, Miloš Bošković iz Savjeta Evrope, te Valentina Radulović, izvršna direktorica Naučno-tehnološkog parka Crne Gore. Žiri je rangirao timove na temelju nekoliko ključnih kriterijuma, uključujući održivost rješenja, kvalitet prezentacije ideje, inovativnost tehničkog rješenja, tehničku izvodljivost te snagu i saradnju unutar tima.

Za hakaton “Equal Hack: Kod za jednakost” prijavilo se 12 timova iz srednjih škola širom Crne Gore, ali u finalu, u zgradi NTP-a, takmičilo se šest timova:

  • Dominusi (Nikšić, JU Gimnazija “Stojan Cerović”) sa idejom „IncluShere“
  • Mozaik prijateljstva (Bar, JU Srednja ekonomsko-ugostiteljska škola) sa inovativnom tehnološkom idejom „Most prijateljstva“
  • For Better Tomorrow (Nikšić, Prva srednja stručna škola) sa rješenjem „FBT Group“
  • EchoVentures (Podgorica, JU Srednja ekonomska škola “Mirko Vešović”) sa idejom „Svjetlost tamo gdje je potrebna“
  • EduConnect (Tivat, JU Srednja mješovita škola “Mladost”) sa idejom „Edu Connect platforma“
  • IncluDigi (Rožaje, JU Srednja stručna škola) sa originalnom i upečatljivom istoimenom idejom

Finale događaja predstavljalo je izazovan zadatak za žiri, jer su timovi svojom kreativnošću, maštom i sposobnošću za inovativne poduhvate impresionirali publiku i ostavili snažan utisak na članove žirija. U uži krug su ušla tri tima, a prvo mjesto osvojio je tim „Dominus“. Drugo mjesto pripalo je timu „Echo Ventures“ za svoju inovativnu ideju, dok je treće mjesto zauzeo tim „Mozaik prijateljstva“.

  Na Završnoj ceremoniji dodijeljene su vrijedne nagrade timovima, a događaj je upotpunjen svečanim koktelom i neformalnim druženjem, čime  se stvorila prilika za dodatnu razmjenu iskustava i jačanje veza među učesnicima.

Naučno-tehnološki park Crne Gore inspiriše mlade da razvijaju inovativne projekte i doprinesu napretku zajednice, prepoznajući njihov potencijal kao ključni faktor razvoja. Podsticanjem kritičkog i kreativnog razmišljanja, pruža se prilika za eksperimentisanje i razmenu ideja, što vodi ka značajnim društvenim promjenama.